مقاله ها
راضیه رضوی
راضیه رضویزمان خواندن 4 دقیقه
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۸/۶

قطره چشم ویوتی (vuity) چیست؟

قطره ویوتی (vuity) چیست و مناسب چه کسانی است؟

قطره ویوتی(Vuity) یا قطره پیر چشمی، قطره ای است که برای درمان جدید پیر چشمی می‌باشد، ساخت کشور آمریکا با تاییده FDA  سازمان غذا و دارو می‌باشد.

شاید بپرسید پیر چشمی به دلیلی اتفاق می‌افتد؟

زمانیکه سن به 40 و بالای چهل برسد کم کم این بیماری پیر چشمی خود را نشان می‌دهد. پیرچشمی به دلیل کاهش تطابق و سفتی در عدسی چشم ایجاد می شود. عدسی درست در پشت مردمک های چشم قرار دارد و  سفتی در عدسی چشم  دیدن اشیا در نزدیک را سخت می کند.

 پس تفاوت پیرچشمی و دوربینی در چیست؟

همانطور که بالاتر توضیح دادیم، پیرچشمی زمانی که عدسی چشم سفت و سخت شود اتفاق می‌افتد. در حالی که در دوربینی اندازه عدسی چشم کوتاه تر از حالت نرمالش می شود و علائمی چون تاری دید، سختی در دیدن اجسام نزدیک و ... می‌باشد.

طبق گفته های آقای دکتر فرید عادل پور متخصص چشم دانشگاه علوم پزشکی جهرم، این قطره برای درمان پیر چشمی بوده و برای آستیگمات و ضعیفی چشم تاثیری ندارد.  قطره ویوتی حاوی پیلوکارپین ۱.۲۵٪ و جز خانواده آنتی کولینرژیک ها است.

عملکرد قطره ویوتی Vuity به چه صورت است؟

عملکرد قطره ویوتی به این صورت است که این قطره با تنگ کردن موقت مردمک ها سبب افزایش عمق بینایی می‌شود

چه کسانی نباید از Vuity استفاده کنند؟

VUITY در بیماران با حساسیت مفرط شناخته شده به ماده فعال یا هر یک از مواد کمکی منع مصرف دارد. به بیماران توصیه می شود که در رانندگی در شب و سایر مشاغل خطرناک در نور کم احتیاط کنند. علاوه بر این، میوتیک ها ممکن است باعث اسپاسم تطبیقی ​​شوند.

حجم قطره چشم Vuity چقدر است؟

VUITY در یک بطری 2.5 میلی لیتری عرضه می شود که تخمین زده می شود اگر هر روز یک بار در هر دو چشم استفاده شود تقریباً یک ماه دوام می آورد.

عوارض قطره چشم Vuity چیست؟

تحریک موقت چشم، تاری دید موقت، قرمزی چشم، دید ضعیف در نور کم یا سردرد ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

چند روز طول می کشد تا Vuity اثر کند؟

چه مدت طول می کشد تا نتایج را ببینید؟ بهبود دید نزدیک معمولاً در عرض 15 دقیقه پس از تجویز قطره چشم مشاهده می شود و اثرات آن معمولاً تا 6 ساعت باقی می ماند. به خاطر داشته باشید که ممکن است حدود 30 روز طول بکشد تا نتایج مطلوب را تجربه کنید.(طبق گفته های سایت Vuity)

 

آیا می توان از Vuity دو بار در روز استفاده کرد؟

استفاده دو بار در روز از VUITY تایید نشده است و ایمنی و اثربخشی آن توسط FDA ارزیابی نشده است.

چه کسی کاندیدای Vuity است؟

اگر پیرچشمی خفیف تا متوسط ​​دارید و دوست دارید کمتر به عینک مطالعه وابسته باشید، این قطره های چشمی ممکن است برای شما مناسب باشند. افراد معمولاً بین 40 تا 55 سال سن دارند.

آیا Vuity می تواند جایگزین عینک مطالعه شود؟

با قطره چشم Vuity، نیازی نیست که عینک مطالعه خود را هر کجا که می روید بردارید. این قطره های چشمی تجویز شده توسط FDA، اصلاح بینایی را که برای دیدن زندگی از طریق چشمان شفاف نیاز دارید، ارائه می کند.

Vuity برای چه کسانی بهتر عمل می کند؟

Vuity یک گزینه برای همه نیست. این قطره برای افراد جوان 40 تا 55 ساله که علائم خفیف تا متوسط ​​دارند، بهترین اثر را دارد. Vuity از پیشرفت پیرچشمی جلوگیری نمی کند.

آیا Vuity به آستیگماتیسم کمک می کند؟

VUITY سایر بیماری های چشم مانند آستیگماتیسم، نزدیک بینی و دوربینی را درمان نمی کند. افرادی که دارای نقص های چشمی هستند باید برای اصلاح به عینک هایی که پزشک تجویز میکند استفاده کنند و ممکن است از VUITY سود زیادی نبرند.

قطره Vuity در افراد باردار یا شیرده آزمایش شده است؟

خیر. قطره Vuity در افراد باردار یا شیرده آزمایش نشده است.  این قطره عمدتا برای افراد بین ۴۰ تا ۵۵ سال به بازار عرضه خواهد شد و عملکرد و اثربخشی این قطره‌ها بعد از سن ۶۵ سالگی کمتر می‌شود.

آیا قطره Vuity ویوتی تخت پوشش بیمه می‌باشد؟

خیر. قطره ویوتی‌ چشم تحت پوشش بیمه نیست و به احتمال زیاد در آینده نیز تحت پوشش نخواهند بود، در حال حاضر عینک ارزانترین راه برای درمان پیر چشمی  می‌باشد.