مقاله ها
راضیه رضوی
راضیه رضویزمان خواندن 8 دقیقه
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۲۰

آیا روش درمانی نوروفیدبک تاثیر دارد؟

آیا نوروفیدبک تاثیر دارد؟ | مدینیوم

تاثیر نوروفیدبک، عوارض و هزینه‌های ناشی از این درمان از مباحث مهمی است که در این مقاله درباره آنها حرف می‌زنیم. نوروفیدبک یک روش معتبر در جهان محسوب می‌شود و بسیاری از متخصصان مغز و اعصاب از کارآمد بودن این روش صحبت می‌کنند. البته میزان تاثیر نوروفیدبک در افراد مختلف، دارای تفاوت است زیرا شدت بیماری در افراد مختلف یکسان نیست.

همچنین ممکن است یک روش درمانی مانند نوروفیدبک روی یک فرد اثرگذاری بهتری داشته باشد و روی فرد دیگر، تاثیر کمی بگذارد. اگر می‌خواهید درباره تاثیر نوروفیدبک در افراد سالم بدانید، حتما ادامه مقاله را مطالعه کنید.

 

تاثیر نوروفیدبک از چه زمانی آغاز می‌شود؟

اولین تحقیقات برای سنجش میزان تاثیر نوروفیدبک روی گربه‌ها انجام شد که مغز گربه‌ها را به گونه‌ای اصلاح کرد تا در برابر تشنج مقاومت بیشتری داشته باشند. یکی از موضوعاتی که ذهن افراد را در رابطه با موضوع نوروفیدبک درگیر می‌کند، این است که درمان نوروفیدبک و تاثیر آن از چه زمانی آغاز می‌شود و اثر آن تا چه زمانی باقی می‌ماند؟

نوروفیدبک روش درمانی است که باید مانند یادگیری یک مهارت جدید به آن نگاه کرد. برای یادگیری یک مهارت جدید، نیاز به تمرین و تکرار مداوم است تا مغز بیشتر با آن مهارت ارتباط برقرار کرده و مسیرهای یادگیری جدیدی برای آن بسازد. درمان نوروفیدبک به این شکل است که مغز یاد می‌گیرد بصورت آگاهانه مسیرهای سیگنال اصلاح کند. مشاهده نتایج و تاثیر نوروفیدبک تنها با انجام جلسات بصورت منظم و مداوم قابل مشاهده است. البته لازم به ذکر است اولین تغییرات حاصل از این روش طی 4 تا 6 جلسه نمایان می‌شود و ماندگاری کمی خواهد داشت. در ادامه برای مشاهده پیشرفت‌های طولانی مدت و دائمی نیاز به انجام جلسات نوروفیدبک تا 30 جلسه درمانی است. 

بنابراین مهم‌ترین نکته در درمان با نوروفیدبک این است که مراجعه‌کننده از بهترین مراکز برای انجام نوروفیدبک استفاده کند و همچنین طول جلسات درمان را به‌طور کامل انجام دهد. در این صورت، با احتمال بالایی تاثیر نوروفیدبک (EEG) طولانی مدت و دائمی خواهد بود.

 

نوروفیدبک برای چه کسانی مناسب است؟

تاثیر نوروفیدبک روی افراد مختلف یکسان نیست همان‌طور که سایر روش‌های درمانی مانند دارودرمانی، تاثیر یکسانی روی افراد مختلف ندارند. معمولا درمان نوروفیدبک برای افراد 5 سال به بالا انجام می‌شود.

در درمان نوروفیدبک نیز به دنبال اصلاح مسیرهای یادگیری در مغز هستیم که از آن طریق اختلالات ناشی از مغز را درمان کنیم. نوروفیدبک برای درمان طیف وسیعی از اختلالات مغزی و روانی مانند اضطراب، بیش‌فعالی/کمبود توجه، ناتوانی‌های یادگیری، اختلالات خواب، افسردگی و میگرن بکار گرفته می‌شود. اما نکته قابل توجه دامنه تاثیر نوروفیدبک بر افراد مختلف است. نه تنها بیماران بلکه امروزه بسیاری از شخصیت‌های برجسته در زمینه هنری، ورزشی و موسیقی از این روش نوین استفاده می‌کنند. در صنعت‌های مختلف برای افزایش عملکرد کارمندان و البته سرعت پردازش مغز نیز بکار می‌رود.

 

تاثیر نوروفیدبک در کودکان

بیشترین تاثیر نوروفیدبک در درمان و بهبود اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی یا ADHD گزارش شده است که شایع‌ترین اختلال در کودکان است. در صورتیکه این اختلال در کودکان درمان نشود، اثرات آن تا بزرگسالی ادامه پیدا خواهد کرد و رفع نخواهد شد. بنابراین بهترین زمان برای مشاهده تاثیر نوروفیدبک و انجام آن در کودکان، سنین دبستان است تا از پیشرفت اختلال جلوگیری کند. بچه‌های مبتلا به اختلال اوتیسم نیز با کمک این روش توانستند بسیاری از مهارت‌های اجتماعی خود را ارتقا دهند.

برای کودکان نیز، بسته به نحوه انجام درمان و شدت اختلال، تاثیر نوروفیدبک مشاهده شده است. یکی از دلایلی که شاید برخی کودکان تاثیرگذاری زیادی از درمان با نوروفیدبک می‌گیرند این است که، نوروفیدبک برای این سنین با انجام بازی‌هایی صورت می‌گیرد و همین موضوع جذابیت انجام آن را برای کودکان بالا می‌برد. در نتیجه کودک پاسخ مثبتی به درمان خود می‌دهد و تاثیرات بلند مدتی را تجربه خواهد کرد. همچنین امکان دارد درمانگر از طریق بازی‌ها، هدایایی برای بچه‌ها اختصاص دهد. تمام این کارها تنها با هدف افزایش تاثیر این روش درمانی انجام می‌شود.

تاثیر نوروفیدبک در کودکان

تاثیر نوروفیدبک در بزرگسالان

نوروفیدبک فقط برای کودکان مورد استفاده قرار نمیگیرد و شاید برای شما جالب باشد که بسیاری از افراد بزرگسال و مسن نیز از این روش برای بهبود اختلالات خود کمک می‌گیرند. در ادامه به معرفی برخی اثرات نوروفیدبک روی افراد بزرگسال می‌پردازیم:

  • با افزایش سن، بسیاری از بزرگسالان احساس می‌کنند دیگر توانایی به خاطر سپردن یک شماره تماس را نیز ندارند. این احساس نشان می‌دهد که حافظه کوتاه مدت این افراد ضعیف شده است و در دراز مدت می‌تواند باعث آلزایمر شود. تحقیقات دانشمندان نشان داده است که نوروفیدبک می‌تواند در افزایش توجه و حافظه افراد مسن و بهبود تمرکز و توجه در افراد جوان شود.
  • سندروم استرس پس از یک حادثه، یکی از اختلالاتی است که ممکن است افراد به آن دچار شوند. در این اختلال، افراد خاطرات و صحنه‌های بد را به خاطر می‌آورند. مدیریت این سندرم، یه کمک درمان با نوروفیدبک قابل مشاهده است.
  • در سالیان اخیر سکته مغزی افزایش یافته است. نوروفیدبک توانسته است علائم سکته مغزی را بهبود بخشد و از عوارض ناگهانی آن کم کند.
  • مغز افراد افسرده معمولا در پاسخ به حوادث منفی واکنش‌های زیادی می‌دهند. تحقیقات نشان داده است که نوروفیدبک تاثیر بسزایی در روند بهبود این بیماران داشته است.

به‌طور کلی تاثیر نوروفیدبک را می‌توان به کنترل و مدیریت الگوهای مغزی نسبت داد. در راستای این هدف، اکثر عملکردهای ما توسط مغز پردازش و کنترل می‌شود، بنابراین با تغییر و اصلاح الگوهای مغزی، اختلالات نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

 

تاثیر نوروفیدبک بر استرس و اضطراب – در ورزشکاران

اضطراب و استرس یکی از مواردی است که امروزه قطعا تمام افراد آن را لمس کرده اند. بسیاری از افراد به دنبال روش‌هایی برای مدیریت و کنترل اضطراب و استرس خود هستند که می‌توانند با کمک روش نوروفیدبک به بهبود آن کمک کنند.

بسیاری از موسیقی‌دان‌ها قبل از اجرا، استرس شدیدی تجربه می‌کنند. این روش درمانی می‌تواند از استرس این افراد بکاهد و از این طریق اجرای خوبی را به ثبت برسانند. همچنین در کاهش استرس در افراد ورزشکار نیز موثر است. بسیاری از کارشناسان می‌گویند، تنها توانایی جسمانی برای موفقیت یک ورزشکار کافی نیست بلکه بایستی از توانایی ذهنی بالایی برخوردار باشد. نوروفیدبک تمرکز را در این افراد افزایش می‌دهد و مسیری امیدوار کننده برای تمام افرادی است که از اختلال استرس رنج می‌برند. اگر شما هم نیازمند ارتقا و افزایش عملکرد سیگنال‌های مغزی‌تان هستید، پیشنهاد می‌کنم حتما برای انجام این روش فکر کنید.

 

تاثیر نوروفیدبک بر کیفیت زندگی

حتما می‌دانید خواب کافی می‌تواند بر تمام جنبه‌های کیفیت زندگی تاثیر بگذارد. حال برخی بیماران قرص خواب می‌خورند که قطعا نتایج خوبی در درازمدت بر زندگی فرد نمی‌گذارد. نوروفیدبک می‌تواند در مدت زمان بسیار کوتاه، بر روند خواب تاثیر بگذارد. در نتیجه کیفیت خواب در این افراد بالا می‌رود که تمایل خورد قرص خواب را نیز کاهش می‌دهد.

 

عوارض نوروفیدبک

زمانی که درباره تاثیر نوروفیدبک صحبت می‌کنیم، بسیاری از افراد تعجب می‌کنند و به دنبال آگاهی از عوارض آن هستند. تا به امروز تحقیقات نشان داده است که نوروفیدبک هیچ عوارض خاص و خطرناکی ندارد. بسیاری از کودکان و یا بزرگسالان ممکن است بعد از انجام این روش دچار خواب آلودگی و بیقراری شوند. حال اینجا نقش درمانگر پررنگ خواهد بود به این صرت که درمانگر بایستی ابتدا دستگاه را بطور کامل و با بیانی شیوا به مراجعه کننده توضیح دهد. البته اگر بیمار، کودک باشد این کار با حساسیت زیادتری بایستی انجام شود.

همچنین رژیم غذایی قبل و بعد از درمان نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. بهتر است قبل از انجام درمان از پرخوری بپرهیزید و به اندازهکافی غذا و آب میل کنید.

 

آیا تاثیر نوروفیدبک موقتی است؟

خیر، هیچگاه این جمله صحیح نیست که علائم بیماری برمیگردد. اما این نکته بسیار مهم است که شما به عنوان یک مراجعه کننده بایستی تمام جلسات درمانی را طی کنید. بسیاری از افراد جلسات خود را تکمیل نمی‌کنند و تنها با کمی بهبود روند درمان را به تاخیر میندازند. سعی کنید حتما قبل از شروع روند درمان، در جلسه مشاوره با درمانگر شرکت کنید تا از شیوه درمان، تعداد جلسات مورد نیاز و هزینه اطلاع یابید. اگر که قصد خرید دستگاه نوروفیدبک دست دوم را دارید می‌توانید از طریق فروشگاه مدینیوم اقدام به خرید کنید.

 

جمع‌بندی

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، ابزارها و روش‌های درمانی قابل توجهی برای بهبود و کنترل بیماری‌ها و اختلالات به وجود آمده است. تاثیر نوروفیدبک تا حد زیادی به خود فرد و اطرافیان او بستگی دارد تا به گذر فرد از اختلالی که به آن دچار شده است، کمک کنند. امروزه حتی بسیاری از افراد سالم مانند ورزشکاران و افراد حاذق در تجارت، برای افزایش ارتقای مغزی خود از نوروفیدبک استفاده می‌کنند. بطور کلی نوروفیدبک می‌تواند تاثیرات بسزایی مانند افزایش تمرکز، کاهش استرس و بهبود مهارت‌های احتماعی کودکان ADHD بگذارد.