مقاله ها
راضیه رضوی
راضیه رضویزمان خواندن 5 دقیقه
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۲۶

درمان افسردگی با tdcs

تاثیر TDCS بر افسردگی | مدینیوم

بررسی نتایج تاثیر TDCS بر افسردگی، با توجه به اینکه اثربخشی قابل توجهی دارد می‌تواند یک درمان جایگزین در روند دارودرمانی بیماری افسردگی باشد. TDCS یا  transcranial direct current stimulation درواقع انتقال جریان الکتریکی قابل تحمل به مغز ازطریق دو یا چند الکترود روی پوست سر است. این روش می‌تواند اختلالات مربوط به مغز را تا حد زیادی درمان و یا بهبود بخشد. در این روش غیرتهاجمی نیازی به جراحی و بیهوشی نخواهد بود، در همین راستا اخیرا محققان زیادی بر این روش پژوهش می‌کنند.

این مقاله توضیح جامعی درباره تاثیر TDCS بر افسردگی است، ما سعی کردیم نتایج حاصل از کارازمایی‌های بالینی را برای درک بهتر به زبان ساده توضیح دهیم.

برای خرید دستگاه نوروفیدبک دست دوم اینجا کلیک کنید.

 

تاثیر TDCS بر افسردگی

ابتلا به اختلالات افسردگی می‌تواند یک مسئله جدی در زندگی تمام افراد باشد. گاهی ممکن است. با توجه به پیچیدگی درمان برخی از اختلالات روانی امکان دارد انجام کارهای روزانه فرد به تعویق بیفتد. این موضوع چالشی است که تقریبا بیماران زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در روش TDCS، الکترودها فعالیت سلول‌های مغز را تغییر می‌دهند طوری که از طریق افزایش انتقال دهنده‌های عصبی نقش محوری در تغییر خلق و خوی دارند.

روش TDCS به این شکل عمل می‌کند که پزشک بایستی دو الکترود و یا تعداد بیشتری را روی نواحی خاص از جمجمه بیمار قرار دهد. جریان خفیفی که از مغز بیمار عبور می‌کند سبب تغییر در فعالیت نورون‌ها می‌شود. معمولا شدت جریان عبوری 1-2 میلی‌آمپر است که به مدت 20 دقیقه روی DLPFC سمت چپ از طریق پدهای الکترود انتقال می‌یابد. پروتکل مورد نیاز برای دریافت نتیجه تاثیر TDCS بر افسردگی به مدت زمان 20 الی 30 دقیقه نیاز دارد.

 

بررسی تاثیر TDCS بر افسردگی

تاثیر TDCS بر افسردگی همچنان در حال بررسی و انجام کارازمایی‌های بالینی است. یکی از تحقیقات که با پروتکل قرارگیری الکترود آند روی ناحیه Fp1 و کاتد روی ناحیه CZ و OZ انجام شد، نشان می‌دهد که بعد از 4 هفته خلق و خوی بیماران 43.8% و 15.9% بهبود می‌یابد. درواقع این روش می‌تواند سروتونین و میزان دوپامین در بیماران افزایش پیدا کند که این انتقال‌دهنده‌های عصبی در افسردگی نقش موثری دارند. بنابراین بیمار می‌تواند از این درمان هیجان انگیز و ملایم در روند درمان خود استفاده کند.

مطالعه دیگری در این زمینه روی 120 بیمار انجام شد، بیماران در این تحقیق همزمان داروی سرترالین مصرف می‌کردند. نتیجه این مطالعه نیز بیانگر تاثیر مثبت TDCS بر افسردگی حاد بود که بعد از 6 هفته نشان داد. درواقع افسردگی در این بیماران تا حد زیادی از طریق تحریک بخش شیمیایی و الکتریکی مغز کنترل شد.

تاثیر این روش آننقدر ایمن است که اتحادیه اروپا انجام آن را در خانه تایید کرده است. اما همانطور که می‌دانید برای کاهش عوارض جانبی و درمان موثرتر بایستی پزشک و نورولوژیست مجرب این روش را انجام دهد.

بررسی تاثیر TDCS بر افسردگی

آیا دریافت تاثیر TDCS بر افسردگی خطری ندارد؟

انجام روش TDCS هیچ عوارض جانبی طولانی مدت و خطرناکی ندارد. در حال حاضر یکی از ملایم‌ترین روش‌های غیردارویی برای درمان افسردگی است که نیاز به بیهوشی ندارد. از جمله عوارض جانبی این روش می‌توان به سوزن سوزن شدن، سوزش، خارش، قرمزی و سردرد اشاره کرد. البته تعداد کمی از بیماران تمامی این عوارض را خواهند داشت و درصورت ایجاد این عوارض جانبی بعد از مدت زمان بسیار کوتاه رفع خواهد شد. البته بهتر است بدانید که TDCS هنوز بطور کامل تایید نشده است اما در کشورهای جهان اول مانند امریکا و کانادا به عنوان روشی زودبازده استفاده می‌شود.

 

میزان ماندگاری نتایج حاصل از  TDCS بر افسردگی چقدر است؟

نمی‌توان گفت این تغییرات نورونی و تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی طولانی مدت و دائمی هستند زیرا این روش نیازمند تحقیقات گسترده بیشتری است. اما قطعا تاثیر TDCS بر افسردگی تنها بعد از یک جلسه به وضوح در بیمار حس می‌شود. تمام بیماران فعالیت مغزی یکسانی ندارند در نتیجه تعداد جلسه مورد نیاز نیز متفاوت خواهد بود ولی بطور معمول 20 الی 30 جلسه لازم است. حال ماندگاری تاثیر TDCS بر افسردگی می‌تواند با توجه به شدت بیماری، میزان انتقال جریان و تعداد جلسات متغیر باشد.

 

چه کسانی می‌توانند از TDCS استفاده کنند؟

معمولا پزشک به بیمارانی که نتیجه مناسبی از دارودرمانی نمی‌گیرند، TDCS را پیشنهاد می‌دهد. البته این را نیز باید در نظر داشته باشید که بیشتر تحقیقات نشان می‌دهد که TDCS در کنار استفاده از داروهای ضدافسردگی تاثیر فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

محدوده سنی برای استفاده از این روش تعیین نشده است اما افراد دارای رده سنی 20 الی 65 سال پاسخگویی مناسب‌ترین نسبت به سایر رده‌های سنی داشتند.

 

سخن پایانی

تاثیر TDCS بر افسردگی در راستای تغییر واکنش‌پذیری سلول‌های عصبی مغز میسر می‌شود. در این روش غیرتهاجمی مغز آمادگی دوباره‌ای در برابر مقابله با افسردگی کسب می‌کند. طوری که انتقال‌دهنده‌های عصبی فعال‌تر می‌شوند و در خلق و خوی فرد تغییر ایجاد می‌شود. مدت زمان ایجاد تاثیر TDCS بر افسردگی در کوتاه‌ترین زمان امکان‌پذیر است و این ویژگی می‌تواند روند مثبتی در زندگی این افراد ایجاد کند.