مقاله ها
راضیه رضوی
راضیه رضویزمان خواندن 9 دقیقه
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۲/۱۸

بهترین داروهای گیاهی موثر بر کاهش قند خون

بهترین داروهای گیاهی موثر بر کاهش قند خون | مدینیوم

درنظر داشته باشید داروی گیاهی موثر بر کاهش قند خون که در اینترنت و مغازه‌ها به عنوان درمان قطعی دیابت به فروش می‌رسند اثربخشی کمی داشته و گاها سبب بدتر شدن سیر بیماری می‌گردند. همچنین داروی گیاهی کاهش قند خون را نباید به عنوان داروی اصلی برای کاهش میزان گلوکز خون استفاده کنید. سایر درمان‌های دارویی نیز تنها می‌توانند به عنوان درمان کمکی، آن هم با تایید پزشک و داروساز، در کنار درمان‌های اصلی بیماری استفاده شوند.

بسیاری از افراد نیز در کنار خرید بهترین دستگاه قند خون به دنبال معجزه‌ای در جهت درمان قطعی دیابت و مواد پایین آورنده قند خون هستند. این افراد امکان دارد تحت تاثیر رسانه‌ها اقدام به مصرف خودسرانه داروهای موثر بر کاهش قند خون کنند. ما در این مقاله سعی کردیم بهترین داروی گیاهی پایین ‌آورنده قند خون را بررسی کنیم.

بهترین داروی گیاهی کاهش قند خون چیست؟

گیاهان و مشتقات گیاهی، بطور سنتی توسط مردم بومی کشت داده می‌شوند و به عنوان داروی پایین آورنده قند خون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چند مورد از داروی گیاهی پایین آورنده قند خون عبارتند از:

  • (آلیوم) Allium sativum: بیشتر به عنوان نوعی سیر شناخته می‌شود که خواص آنتی اکسیدانی و اثرات میکروب کشی دارد. مطالعات کمی به طور مستقیم آلیوم را با سطح انسولین و گلوکز خون مرتبط کرده‌اند. آلیوم ممکن است باعث کاهش گلوکز خون، افزایش ترشح و کند کردن تخریب انسولین شود. با این حال، داده‌های محدودی در دسترس است و آزمایش‌های بیشتری لازم است.
  • کوکسینیا ایندیکا: به نام «کدو پیچک» نیز شناخته می‌شود و به طور وحشی در سراسر شبه قاره هند رشد می‌کند. این گیاه حاوی خواص تقلیدی انسولین است (یعنی عملکرد انسولین را تقلید می‌کند).
  • فیکوس کاریکن یا برگ انجیر: به عنوان یک داروی دیابت در اسپانیا و اروپای جنوب غربی شناخته شده است. برخی از مطالعات روی حیوانات نشان میدهد که برگ انجیر جذب گلوکز را تسهیل می‌کند. با این حال، هنوز اثربخشی این گیاه در درمان دیابت تایید نشده است.

 

انسولین گیاهی- بهترین انسولین طبیعی چیست؟

  • Bauhinia forficata و Myrcia uniflora Bauhinia forficate در برزیل به عنوان داروی گیاهی موثر بر کاهش قند خون و برای درمان دیابت استفاده می‌شوند. این گیاه را "انسولین گیاهی" می‌نامند. Myrcia uniflora به طور گسترده در آمریکای جنوبی استفاده می‌شود. مطالعاتی که در این مورد صورت گرفته، نشان می‌دهند که باعث کاهش قند موجود خون می‌شوند.
  • جنسینگ نیز به عنوان یک داروی گیاهی پایین آورنده قند خون شناخته می‌شود. جینسینگ یک نام جمعی برای انواع گونه‌های مختلف گیاهی است. در برخی از مطالعات، کاهش قند خون ناشتا گزارش شده است. انواع آن شامل جینسنگ کره‌ای، جینسنگ سیبری، جینسنگ آمریکایی و جینسنگ ژاپنی است.

معرفی بهترین دستگاه های قندخون:

 

 

 

داروهای گیاهی بر کاهش قند خون به چه میزانی موثر هستند؟

آیا داروی گیاهی که کاهش قند خون را به همراه دارد می‌تواند در طولانی مدت میزان گلوکز خون را کاهش دهد؟ میزات تاثیرگذاری داروهایی پایین آورنده قند خون نیاز به تحقیقات بیشتری دارد، بنابراین نمی‌توان به صورت صریح پاسخ این سوال را داد. ولی چند مورد از تاثیرات گیاهان دارویی بر کاهش قند موجود در خون را ذکر میکنیم.

از جمله گیاهانی که در سراسر دنیا کشت می‌شوند و مردم بومی از آنها را به عنوان داروی خانگی برای پایین آوردن قند خون استفاده می‌کنند، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ژیمنما سیلوستر Gymnema sylvestre : این گیاه در جنگل‌های استوایی جنوب و مرکز هند رشد می‌کند و با کاهش قابل توجه قند موجود در خون مرتبط است. برخی از مطالعات روی حیوانات حتی بازسازی سلول‌های جزایر لانگرهانس پانکراس و افزایش عملکرد سلول‌های بتا که انسولین ترشح می‌کنند را گزارش کرده‌اند.
  • Momordica charantia Momordica Charantia : این گیاه بومی مناطقی از آسیا، هند، آفریقا و آمریکای جنوبی است. با نام چارانتیا به بازار عرضه می‌شود و به آن کارلا یا کارولا و خربزه تلخ نیز می‌گویند. این گیاه ممکن است به روش‌های مختلف تهیه شود و ممکن است بتواند به افراد دیابتی در ترشح انسولین، اکسیداسیون گلوکز و سایر فرآیندها کمک کند.
  • (اوسیموم مقدس) Ocimum sanctum: گیاهی است که در شیوه‌های سنتی آیوروردی استفاده می‌شود و معمولاً به عنوان ریحان مقدس شناخته می‌شود. این گیاه می‌تواند عملکرد سلول‌های بتا را بهبود بخشد و فرآیند ترشح انسولین را تسهیل کند.
  • Opuntia streptacantha Opuntia streptacantha (nopal):  معمولاً به عنوان کاکتوس گلابی خاردار در مناطق خشک که در آن رشد می‌کند شناخته می‌شود. ساکنان صحرای مکزیک به طور سنتی از این گیاه برای کنترل گلوکز استفاده می‌کنند. جذب گلوکز روده‌ای ممکن است تحت تأثیر برخی از خواص گیاه قرار گیرد و همچنین مطالعات حیوانی، کاهش قابل توجهی در گلوکز پس از غذا نشان داده است.

بیشتر بخوانید: عوارض قطع ناگهانی متفورمین

کاهش قند خون در خانه با مصرف مواد غذایی

برخی از مواقع داروهای گیاهی که سبب کاهش قند خون می‌شوند، امکان دارد در دسترس شما نباشد. در این قسمت ما به معرفی میوه، سبزیجات و گیاهانی می‌پردازیم که به عنوان خوراکی‌های کاهش‌دهنده گلوکز خون شناخته می‌شوند.

آلوئه ورا

مطالعه‌ای در سال 2016 روی 470 نفر در خصوص ارتباط خواص ژل آلوئه ورا و دیابت شکل گرفت. این تحقیقات نشان می‌دهد آلوئه‌ورا به طور قابل‌توجهی قند موجود در خون ناشتا را بهبود می‌بخشد. در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز آلوئه ورا ممکن است با بهبود اندکی در گلوکز خون ناشتا، به بهبود و کنترل گلوکز خون کمک کند.

عصاره زغال اخته

حتما شنیده اید که می‌گویند، دیابتی‌ها زغال اخته بخورند. تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد کاهش میزان قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله با مصرف زغال اخته، به منظور کنترل بیماری دیابت ارتباط مستقیمی دارد. دانشمندان گمان می‌کنند ترکیبات آنتوسیانینی موجود در زغال اخته می‌تواند منجر به خواص چشم‌گیر این ماده شود.

شنبلیله

برخی از داروهای گیاهی موثر بر کاهش قند خون، دارای عصاره شنبلیله هستند. این گیاه ارزشمند یکی از بهترین مواد پایین آورنده قند خون است. سعی کنید در رژیم‌غذایی روزانه خود این گیاه را بگنجانید.

از سایر مواد گیاهی کاهش دهنده میزان گلوکز در خون می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • خربزه تلخ
  • دارچین
  • زنجبیل
  • بامیه

گیاهان دارویی موثر بر دیابت

نکاتی که در استفاده از داروهای گیاهی موثر بر کاهش قند خون باید بدانید!

کاهش قند خون با خرید گیاهان دارویی از اینترنت و فروشگاه‌های آنلاین نیازمند دقت فراوان است. داروهای گیاهی غیرقانونی خارج از کشور ممکن است با کیفیت و استاندارد داروهای تحت نظارت تولید نشوند. در برخی موارد مشخص شده است که محصولاتی که به صورت آنلاین خریداری می‌شوند، دارای سطوح خطرناک سرب، جیوه و یا آرسنیک هستند. استفاده از این مواد می‌تواند سبب ایجاد مشکلات جدی سلامتی شود.

داروهای گیاهی ساخته شده در استرالیا تابع مقررات هستند. در مورد ایمنی و اثربخشی داروهای گیاهی موثر بر کاهش قند خون یا مکمل‌هایی که قصد خرید آن را دارید، با پزشک خود و یا داروساز مشورت کنید. اگر قصد مصرف داروهای گیاهی را دارید، توصیه می‌شود که هرگز بدون مشورت با پزشک خود مصرف داروهای تجویز شده را قطع نکنید. از پزشک یا داروساز در مورد ایمنی، کیفیت و داروی گیاهی پایین آورنده قند خون مشاوره بگیرید. همچنین سعی کنید برای خرید دستگاه قند خون در جهت اندازه‌گیری میزان گلوکز خون از پزشک خود راهنمایی بگیرید. خرید بهترین برند این دستگاه می‌تواند به سنجش دقیق قند خون شما پس از مصرف داروهای گیاهی کمک کند.

بنابراین می‌توان اینطور نتیجه گرفت:

  • همیشه محصولات را از یک منبع معتبر خریداری کنید.
  • در مورد خرید داروی گیاهی یا مکمل‌های تولید شده در خارج از کشور محتاط باشید.
  • تمام داروهای گیاهی را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

کاهش قند خون با داروهای گیاهی میتواند جایگزین داروهای ضددیابت باشد؟

تعدادی از مطالعات بالینی که در سال‌های اخیر انجام شده است نشان می‌دهد پیوند بالقوه‌ای بین درمان‌های گیاهی و کاهش قند خون وجود دارد. در همین راستا بسیاری از افراد به مصرف داروهای گیاهی موثر بر کاهش قند خون روی آورده‌اند. حتی ادعا می‌شود بسیاری از گیاهان و ادویه‌های رایج دارای خواص پایین آورنده قند خون هستند که برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا در معرض خطر بالای دیابت می‌تواند مفید باشد. اما آیا مصرف این داروها می‌تواند جایگزین روش طب نوین باشند؟

چنین درمان‌هایی معمولاً در طب آیورودا و شرقی برای درمان بیماری‌های جدی مانند دیابت استفاده می‌شوند. بهتر است بدانید بسیاری از متخصصان سلامت در غرب در مورد مزایای پزشکی گزارش شده آن‌ها تردید دارند.

درواقع برخی گیاهان، ویتامین‌ها و مکمل‌ها ممکن است با داروهای دیابت (از جمله انسولین) تداخل داشته باشند و اثرات هیپوگلیسمی آن‌ها را افزایش دهند. در نتیجه استدلال می‌شود که استفاده از درمان‌های طبیعی می‌تواند قند خون را به سطوح خطرناکی پایین بیاورد و خطر سایر عوارض دیابت را افزایش دهد. همچنین ممکن است داروهای گیاهی که با قصد کاهش قند خون مصرف می‌شوند و در نهایت اثر نامطلوبی برجای بگذارد.

هرچند در علم نوین، سعی بر آن است تا طب سنتی و روش‌های آن مورد آزمایش قرار گیرند تا در صورت مفید بودن، مورد استفاده قرار گیرند. اما هنوز بسیاری از روش‌های سنتی می‌توانند خطرناک باشند.

 

 کاهش قند خون با داروهای گیاهی توصیه می‌شود؟

مصرف خودسرانه داروی گیاهی موثر بر کاهش قند خون همیشه بحث‌برانگیز است. دلایل مورد نظر خود را برای استفاده از گیاهان دارویی هرچه که باشد، همیشه باید با پزشک و تیم مراقبت‌های بهداشتی در میان بگذارید. این کار می‌تواند به شما اطمینان دهد که داروی پایین آورنده قند خون مورد نظر برایتان بی‌خطر است. همچنین سعی کنید داروی گیاهی که سبب کاهش قند خون می‌شوند را از فروشگاه‌های آنلاین معتبر و یا داروخانه‌ها تهیه کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع باشد.