مقاله ها
راضیه رضوی
راضیه رضویزمان خواندن 3 دقیقه
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۶/۶

انواع پروب‌های سونوگرافی

انواع پروب‌های سونوگرافی و کاربرد هر کدام | مدینیوم

از آنجایی که تقریبا همه ما، حداقل یک بار در طول زندگیمان سونوگرافی انجام داده‌ایم، تا حدودی با این دستگاه و نحوه کار آن آشنا هستیم. دستگاه سونوگرافی یک نوع دستگاه تصویربرداری از داخل بدن، با استفاده از امواج صوتی است. یکی از اجزای اصلی این دستگاه پروب آن است. پروب سونوگرافی ، پالس‌های صوتی را دریافت و سپس داده‌ها را برای پردازش و نمایش به دستگاه سونوگرافی ارسال می‌کند. پروب، انواع مختلفی دارد که در ادامه با ویژگی‌ها و موارد استفاده هر کدام از آنها به طور کامل آشنا خواهیم شد.

پروب سونوگرافی چند نوع دارد؟

منطبق با هر روش سونوگرافی، مبدل‌ها در طرح‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند، که هر کدام ویژگی‌های متفاوتی دارند. پروب‌های سونوگرافی بر اساس ناحیه‌ای که بر روی آن قرار می‌گیرند، به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. به طوری‌که اگر از مبدل‌ها برای سطح پوست استفاده شود، به آن‌ها پروب‌های خارجی می‌گویند و اگر مبدل‌ها داخل نواحی بدن مانند واژن قرار بگیرند، پروب‌های داخلی سونوگرافی  نامیده می‌شوند. علاوه بر این، پروب‌ها بر اساس آرایش کریستال‌ها، فرکانس و دیافراگم نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند، که شامل موارد زیر هستند:

  1. پروب خطی

پروب‌های خطی از رایج‌ترین پروب‌های سونوگرافی هستند، که ظاهری مستطیلی شکل دارند. بلورهای پیزوالکتریک در این نوع پروب‌ها، به صورت خطی مرتب شده‌اند، تا اموج صوتی مستقیم ایجاد کنند. این نوع پروب سونوگرافی نسبت به بقیه پروب‌ها وضوح تصویر مناسبی ایجاد می‌کند. از پروب‌های خطی برای معاینه بخش‌‌های نزدیک به سطح پوست، مانند عروق، پستان، تیروئید، تاندون و... استفاده می‌شود.

  1. پروب محدب

پروب‌های سونوگرافی محدب برای ایجاد میدان دید وسیع‌تر، به صورت منحنی هستند. معمولا از این نوع پروب برای بررسی نقاط عمیق‌تر بدن استفاده می‌شود. پروب‌های سونوگرافی محدب برای معاینات عروقی، شکمی، اعصاب و عضلات بسیار مناسب هستند.  

  1. پروب غدد درون‌ریز

پروب‌های سونوگرافی  غدد درون‌ریز U شکل هستند و از آنها برای اسکن داخل بدن از جمله غدد درون‌ریز، استفاده می‌شود. این پروب‌ها به دلیل شکلشان، عمق زیادی را پوشش نمی‌دهند، اما میدان دید وسیع‌تری را از پروب‌های محدب ایجاد می‌کنند.

پروب خطی سونوگرافی

  1. پروب قلبی

پروب‌های قلبی، مربع شکل هستند و معمولا برای تصویربرداری از قلب به کار می‌روند. این پروب‌های سونوگرافی  امکان پوشش عمق بیشتر، برای رسیدن به قلب و تولید تصویر از آن را دارند.

  1. پروب داخل مری (TEE)

پروب‌های TEE پروب‌هایی از نوع قلبی هستند، که برای تصویربرداری از مری و معده بیمار بسیار مناسب می‌باشند. این پروب‌ها در چهار جهت مختلف حرکت کرده و میدان دید مناسبی فراهم می‌کنند.

  1. پروب D/4D3

پروب‌های سه بعدی یا چهار بعدی، با دامنه حرکت گسترده‌ای که دارند، امکان مشاهده تصاویر از همه جهات را فراهم می‌کنند. به طوری‌که، ابتدا این پروب‌های سونوگرافی تصویر‌هایی از جهات مختلف تولید می‌کنند و سپس این تصاویر برای تولید یک تصویر ثابت سه بعدی یا یک تصویر زنده چهار بعدی، در کنار هم قرار می‌گیرند.

  1. پروب مدادی

پروب مدادی سونوگرافی  یا دالپر، برای بررسی سرعت جریان خون کاربرد دارد و به یک پرینتر کوچک مجهز است.