مقاله ها
گروه محتوایی مدینیوم
گروه محتوایی مدینیومزمان خواندن 8 دقیقه
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۵

هفته ملی سلامت مردان ایرانی؛ بهانه‌ای برای توجه بیشتر به بهداشت جسم و روان

هفته ملی سلامت مردان ایرانی؛ بهانه‌ای برای توجه بیشتر به بهداشت

مردان ایرانی در یک دهه اخیر شرایط چندان مناسبی را پشت سرنگذاشته‌اند. اوضاع بد اقتصادی حاکم بر کشور در این سال‌ها باعث شده است که بسیاری از مردان برای تامین حداقل‌های معیشت خانواده، فشار کاری بسیار زیادی را تحمل کنند. افزایش بیش از حد ساعات کاری، سبب شده تا بسیاری از مردان، سلامت جسم و روح خود را تا حدی از یاد ببرند. هفته ملی سلامت مردان ایرانی، بهانه‌ای برای تلنگر جدی به جامعه ایران است. اگر قرار است جامعه در مسیر طبیعی پیشرفت قرار بگیرد، سلامت مردان به‌عنوان موتور اصلی نیروی کار در کشور، اهمیت زیادی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا راهکارهایی ساده و کم هزینه را برای حفظ سلامتی و جلوگیری از بروز انواع بیماری‌ها در مردان بررسی کنیم. 

6 پیشنهاد کلیدی برای حفظ سلامتی در مردان 

از سال 1385، نخستین پنجشنبه اسفند ماه در ایران به‌عنوان روز سلامت مردان نام‌گذاری شد. به همین مناسبت هفته ملی سلامت مردان ایرانی (سما) نیز از اول تا هفتم اسفند ماه هر سال برگزار می‌شود. هرچند خیلی از اقدامات در این هفته جنبه نمادین دارند؛ اما یادآوری این موضوع که مردان نباید به دلیل درگیر شدن در مسائل روزمره زندگی، از سلامت جسم و روان خود غافل شوند، بسیار ارزشمند است. 

معمولا با توجه به شرایط هر سال، روزهای هفته ملی سلامت مردان ایرانی با شعارهای مختلفی نام‌گذاری می‌شوند. به‌عنوان مثال در سال‌های اخیر بیشتر تمرکز روی مراقبت‌های مربوط به بیماری کرونا و واکسیناسیون معطوف بود. امسال که در کشور موفق به کنترل همه‌گیری کرونا شده‌ایم، بار دیگر فرصت خوبی برای توجه به سایر جنبه‌های سلامتی فراهم شده است. در اینجا چند پیشنهاد ساده و کاربردی را برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام بیماری‌های مختلف را مرور می‌کنیم.

1. جلوگیری از افزایش وزن 

کافیست جستجوی ساده‌ای درباره دلایل بیماری‌های مختلف در اینترنت بکنید. کمتر بیماری جسمی را می‌توان یافت که اضافه وزن در بروز آن بی‌تاثیر باشد. بنابراین شاید بتوان این طور ادعا کرد که بیت‌الغزل سلامتی هر فردی در گرو حفظ وزن ایده‌آل است. یکی از مشکلاتی که مردان ایرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، زمان کمی است که برای ورزش اختصاص می‌دهند. برای جلوگیری از افزایش وزن، در کنار رعایت رژیم غذایی سالم، ورزش کردن نقش کلیدی را ایفا می‌کند. متاسفانه بسیاری از آقایان در ایران به دلیل مشغله کاری زیاد، فرصت یا انرژی کافی برای ورزش کردن را ندارند.

 توصیه می‌کنیم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که در هفته حداقل سه جلسه یک ساعته برای ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی، دویدن آرام و سایر تمرینات هوازی سبک وقت بگذارید. خرید ترازو نیز ایده خوبی برای کنترل دائمی وزن است. با داشتن یک ترازو در خانه می‌توانید در پایان هر هفته وزن خود را اندازه بگیرید تا به‌یکباره با تغییرات وزن زیاد شگفت‌زده نشوید. 

هفته ملی سلامت مردان - تغذیه سالم در مردان

2. کنترل فشار خون 

فشار خون یکی دیگر از مشکلات جسمانی جدی در مردان ایرانی است. این عارضه معمولا به‌صورت چراغ خاموش به‌سراغ افراد می‌آید و به‌مرور زمان پیشروی کرده و عوارض آن آشکار می‌شود. در ابتدا عوارضی مانند سردرد، تنگی نفس، حالت تهوع، خستگی و تاری دید در اثر افزایش فشار خون در افراد ظاهر می‌شوند؛ اما بی‌توجهی به کنترل فشار خون، عوارض بسیار خطرناکی مانند حملات قلبی و مغزی، گرفتگی عروق، اختلال حواس و ... را در پی دارد. 

تقریبا همه ما با عوامل افزایش فشار خون آشنایی داریم ولی متاسفانه چندان به آن‌ها توجه نمی‌کنیم. مصرف الکل و سیگار، خوردن غذاهای حاوی نمک زیاد، کمبود ویتامین D و افزایش سن از جمله عوامل بالا رفتن فشار خون هستند. در کنار آ‌ن‌ها یک فاکتور محیطی نیز روی افزایش فشار خون تاثیر دارد که چیزی به جز استرس و اضطراب نیست. تنش‌های عصبی بیش از حد در محیط‌های کاری باعث شده تا تعداد قابل توجهی از مردان ایرانی با فشار خون بالا دست و پنجه نرم کنند. 

 مصرف غذاهای کم نمک، خواب کافی، ترک سیگار و الکل و ورزش کردن از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که به جلوگیری از بالارفتن فشار خون کمک می‌کنند. اگر با فشار خون بالا روبه‌رو هستید، حتما به خرید فشارسنج نیاز دارید. با استفاده از این دستگاه می‌توانید در روز چند مرتبه فشار خون خود را اندازه بگیرید. در نتیجه قبل از رسیدن فشار به محدوده بحرانی به پزشک مراجعه کنید. 

3. جلوگیری از بالا رفتن قند خون 

دیابت هم جزء بیماری‌های رایج در بین بسیاری از مردان ایرانی است. عوارض دیابت خیلی جدی‌تر از فشار خون است. افراد مبتلا به دیابت در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی با مشکلات جدی مانند قطع عضو بدن مواجه می‌شوند. دیابت در گریدهای مختلف بروز پیدا می‌کند. خوشبختانه راه‌هایی برای جلوگیری از پیشروی دیابت وجود دارد؛ اما بهترین راه جلوگیری از ابتلا به این بیماری است. 

گاهی اوقات دیابت به دلیل عوامل ژنتیکی در افراد ظاهر می‌شود. آنچه در اینجا مدنظر ماست دیابت نوع دو است که به دلیل عدم رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن ایجاد می‌شود. خرید دستگاه تست قند خون برای مردان مبتلا به دیابت ضروری است. این افراد باید حتما در طول شبانه‌روز قند خون خود را کنترل کنند. کاهش یا افزایش قند خون عوارض جدی را به دنبال دارد که با استفاده از دستگاه تست قند خون می‌توان جلوی این اتفاق را گرفت. حتی اگر به دیابت مبتلا نیستید هم توصیه می‌کنیم از این دستگاه استفاده کنید. به کمک آن می‌توانید سطح قند خون خود را در محدود مجاز نگه دارید. 

 

4. ماساژ درمانی برای دستیابی به سلامت اعصاب و روان

افزایش فشار کاری صرفا جسم مردان را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. بلکه مشکلات عصبی و روانی نیز در پی دارد که باید حتما برای آن نیز به دنبال راه چاره بود. شاید دوری از تنش‌های روانی در محیط کار برای خیلی از مردان امکان‌پذیر نباشد؛ اما می‌توان با استفاده از راهکارهایی ساده، به آرامش اعصاب و روان کمک کرد. یکی از این راه‌ها ماساژ درمانی است. 

همان طور که می‌دانید ماساژ در مدل‌های مختلفی وجود دارد. نیاز نیست خیلی به دنبال روش‌های پیچیده ماساژ درمانی باشید. خرید ماساژور و استفاده از آن در طول هفته نیز می‌تواند به شما کمک کند. فراموش نکنید که کاربرد ماساژ درمانی صرفا آرامش اعصاب نیست. بلکه به کمک یک ماساژور استاندارد می‌توان خستگی یک روز کار پرتنش را نیز از بدن خارج کرد. 

مراقبت از دهان و دندان در مردان

5. مراقبت از دهان و دندان 

کسانی که درد دندان را تجربه کرده‌اند، خیلی خوب اهمیت توجه به بهداشت دهان و دندان را درک می‌کنند. درد هر یک از دندان‌ها می‌تواند انسان را از پا در بیاورد. از آن گذشته تعرفه خدمات دندانپزشکی نیز بالا بوده و معمولا تحت پوشش بیمه نیز قرار ندارند. به همین دلیل حتی اگر به فکر جیب خود هم هستید، توصیه می‌کنیم که مراقبت از دهان و دندان را در زندگی روزمره جدی بگیرید. با خرید مسواک، خمیر دندان و نخ دندان با کیفیت و استفاده از روزانه از آن‌ها می‌توانید تا حد زیادی جلوی بروز انواع بیماری‌های دهان و مشکلات دندان را بگیرید.  

6. مراقبت از پوست و مو 

ریزش مو و چروک شدن پوست از جمله مشکلاتی هستند که خیلی از مردان جوان نیز در جامعه ما با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. آلودگی هوا در کلان‌شهرها، عدم تامین مواد معدنی مورد نیاز پوست و مو، استرس بیش از حد، استراحت کم و ... از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که باعث ریزش مو و از بین رفتن شادابی پوست بدن می‌شوند. 

برای مقابله با این شرایط باید اصول مراقبت از پوست و مو را به‌درستی رعایت کنید. هنگام خرید شامپو و صابون حتما به فرمولاسیون آن توجه داشته باشید. در رژیم غذایی خود، حتما نسبت به تامین مواد پروتئینی و ویتامین‌های مورد نیاز پوست و مو حساسیت به خرج دهید. خرید لوسیون بدن و ماسک صورت و مو نیز برای کمک به حفظ شفافیت و شادابی پوست و همچنین جلوگیری از ریزش مو بسیار تاثیرگذار است. به کمک دستگاه بخور یا رطوبت‌ساز نیز می‌توانید جلوی خشکی پوست خود را بگیرید و این موضوع در جلوگیری از ایجاد چین و چروک در سطح پوست نقش اساسی ایفا می‌کند. 

کلام پایانی 

6 موضوع بسیار مهم که مردان برای دستیابی به سلامت جسمی و روحی باید در برنامه روزانه زندگی خود رعایت کنند را بررسی کردیم. با نگاهی به فهرست بیماری‌های رایج در بین مردان، متوجه خواهید شد که بخش زیادی از مشکلات مربوط به مواردی است که در این مطلب ذکر کردیم. هفته ملی سلامت مردان ایرانی، بهانه‌ایست تا کمی از هیاهوی زندگی فاصله بگیریم و فراموش نکنیم که سلامتی بزرگ‌ترین نعمت الهی برای همه ماست. شما چه نکات بهداشتی را برای مراقبت از جسم و روان خود رعایت می‌کنید؟ نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.