مقاله ها
گروه محتوایی مدینیوم
گروه محتوایی مدینیومزمان خواندن 5 دقیقه
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۹/۱۳

شما هم یک قدم بردارید؛ نگاهی به کارنامه جمعی ما به مناسبت روز جهانی معلولین

 نگاهی به کارنامه جمعی ما به مناسبت روز جهانی معلولین | مدینیوم

شما هم یک قدم بردارید؛ نگاهی به کارنامه جمعی ما به مناسبت روز جهانی معلولین

شاید این طور به نظر برسد که نام‌گذاری یک روز از سال به نام اقشار خاصی از جامعه کار بیهوده‌ای است. اما واقعیت این است که چنین حرکتی باعث می‌شود تا گروه‌های مختلف جامعه در گذر زندگی و زمان از یادها نروند. سازمان ملل در سال 1992 میلادی، 3 دسامبر را به عنوان روز جهانی معلولین نام‌گذاری کرد. این روز در کشور ما مصادف با 12 آذر ماه است. هر ساله در کشورهای مختلف دنیا به مناسبت این روز برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود تا زمینه برای درک و پذیرش عمومی معلولین در سطح جامعه فراهم شود. همچنین از این طریق، بخشی از مطالبات به حق جامعه معلولین در سطح جامعه بازتاب پیدا می‌کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در قالب این مطلب به بررسی شرایط جامعه معلولین در ایران 1401 بپردازیم. دعوت می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

معلولیت چیست؟

سازمان بهداشت جهانی تعریف روشن و دقیقی از مفهوم معلولیت ارائه کرده است که قبل از هر چیز باید روی آن تمرکز کنیم. بر این اساس هر نوع کمبود یا فقدان توانایی ناشی از اختلال که فعالیت فرد را برای انجام امری به روش افراد عادی، محدود کند یا دامنه فعالیت وی را از حالت طبیعی خارج نماید، معلولیت نامیده می‌شود.

البته به نظر می‌رسد که این تعریف نیاز به تکمیل شدن دارد. چرا که ممکن است افراد در مقطعی از زندگی به دلیل سوانح رانندگی، آسیب دیدگی ورزشی و ... دچار محدودیت‌های جسمی شوند. سپس با پشت سر گذاشتن دوره نقاهت و انجام اقدامات درمانی به شرایط عادی برگردند. بنابراین نمی‌توان از واژه معلول برای این دسته از افراد استفاده کرد. بلکه معلولیت جسمی یا ذهنی به صورت مادرزاد یا غیرمادرزاد و در حالت دائمی بروز می‌کند.

معلولیت از نظر علمی به چند دسته تقسیم می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معلولیت حرکتی (شامل معلولیت‌های اندام حرکتی و دستگاه عصبی بدن)
  • معلولیت حسی (مانند معلولیت‌های بینایی و شنوایی)
  • معلولیت‌های ذهنی و روانی

 

نگاهی به آمارهای رسمی و غیر رسمی درباره معلولان

متاسفانه وقتی پای آمار در کشور ما به میان می‌آید به دلیل عدم شفافیت در بسیاری از حوزه‌ها، لاجرم باید به سراغ دو موضوع آمار رسمی و غیر رسمی برویم. آمارهای جهانی حاکی از آن است که بین 500 تا 800 میلیون نفر معلول در جهان زندگی می‌کنند که چیزی در حدود 10 درصد از انسان‌های ساکن کره زمین هستند. سازمان بهداشت جهانی در یکی از مطالعه تجربی به این نتیجه رسید که جمعیت معلولان در کشورهای در حال توسعه حدود 10 درصد است.

با احتساب جمعیت 85 میلیون نفری در ایران می‌توان نتیجه گرفت که تعداد معلولان در ایران حدود 8.5 میلیون نفر است. این در حالی است که آمار رسمی سازمان بهزیستی نشان می‌دهد که تنها 1.6 میلیون نفر معلول در ایران وجود دارد. البته آمار سازمان بهزیستی صرفاً مربوط به آن دسته از معلولان است که در این سازمان پرونده تشکیل داده‌اند. اگر بخواهیم عددی بین دو آمار فوق را در نظر بگیریم، احتمالاً با چیزی در حدود 4 تا 5 میلیون نفر معلول در ایران مواجه هستیم. این در حالی است که اگر آمارهای مربوط به سالمندانی که از محدودیت‌های حرکتی رنج می‌برند را نیز به این عدد اضافه کنیم، با جمعیت قابل توجهی سروکار داریم.

معلولیت  مردان وز نان

وظایف ما در قبال جامعه معلولین چیست؟

گفتن و نوشتن درباره وظایف حاکمیت‌ها و دولت‌ها درباره معلولین نیاز به نوشتن متنی به دارازی مثنوی دارد. از بی‌مسئولیتی شهرداری‌ها در قبال مناسب سازی فضای شهری برای تردد معلولان گرفته تا تبعیض‌ها در نظام اداری رسمی برای استخدام معلولان همواره در این سال‌ها محدودیت‌های زیادی را برای این عزیزان به وجود آورده است. بارها گفته‌ایم و مسئولان در سطوح مختلف نیز بارها این درد و دل‌ها را شنیده‌اند. به قول آن ضرب المثل معروف در خانه اگر کس است، یک حرف بس است.

اما شهروندان نیز در هم لباس و جایگاه اجتماعی در قبال جامعه معلولین مسئولیت‌هایی دارند. وظایفی که شاید از جنس مادی نباشند؛ اما از نظر معنوی اهمیت بسیار زیادی دارند. مهم‌ترین حق جامعه معلولین در هر کشوری آن است که مانند سایر افراد با توانمندی‌هایشان دیده و سنجیده شوند نه محدودیت‌هایشان. همه ما بارها و بارها در رسانه‌ها شاهد توانمندی‌های اعجاب‌انگیز افرادی که دچار معلولیت هستند، بوده‌ایم. بنابراین به قول سهراب سپهری، چشم‌ها را باید شست و جور دیگر باید دید. این حداقل وظیفه‌ای است که همه ما به عنوان شهروند باید در قبال تمام هم‌نوعان خود از جمله معلولین عزیز رعایت کنیم.

 

مدینیوم، بستری برای خرید و فروش تجهیزات پزشکی معلولین

ما در مدینیوم در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود در قبال جامعه معلولین عزیز بستری برای خرید، فروش و اجاره تجهیزات پزشکی گوناگون مانند عصا، ویلچر، واکر و ... فراهم کرده‌ایم. نکته مهم در پلتفرم آنلاین مدینیوم این است که شما می‌توانید تجهیزات پزشکی نو و دست دوم را خرید و فروش کنید. مدینیوم با حذف واسطه‌ها تلاش می‌کند تا تجهیزات پزشکی مورد نیاز معلولین با قیمت مقرون‌به‌صرفه در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. واحد پشتیبانی مدینیوم نیز متشکل تعداد از کارشناسان متخصص در زمینه تجهیزات پزشکی است که قبل و بعد از خرید آماده پاسخ‌گویی به سوالات مشتریان عزیز هستند.

فراموش نکنید که پرداختن به معلولین نباید محدود به روز 12 آذر و اقدامات شعاری شود. همه ما از شهروندان گرفته تا مسئولان باید متعهد شویم که هر سال نسبت به سال قبل، مشکلات جامعه معلولین را کاهش دهیم. در این صورت می‌توان امیدوار بود که در گذر زمان، شرایط برای جامعه عزیز معلولین به سطح قابل قبول برسد.