مقاله ها
راضیه رضوی
راضیه رضویزمان خواندن 9 دقیقه
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۲۴

انواع جوش و آکنه‌های پوستی را بشناسید!

انواع نوع متداول جوش و آکنه های پوستی| مدینیوم

چشم‌هایتان را ببندید و فردی را با جوش تصور کنید. چه می‌بینید؟ برآمدگی‌های کوچک سفید؟ منافذ باز سیاه؟ یا تصویری از یک پوست قرمز و ملتهب؟

به نظر می‌رسد که جوش می‌تواند همه‌ی این‌ها و حتی بیشتر از این‌ها باشد.

در تشخیص جوش نمی‌توان یک نسخه برای همه آن‌ها پیچید. این یک "بیماری چندعاملی" است یعنی می‌تواند توسط چندین عامل ایجاد شود. سپس، این عوامل مختلف می‌توانند به شکل گستره‌ای از لکه‌ها ظاهر شوند. به این دلیل است که ظاهر جوش‌ شما ممکن است با دوست صمیمیتان، خواهر و برادرتان، یا شریک زندگیتان متفاوت باشد.

قدم اول در مسیر پوستی شفاف چیست؟ دشمن منحصر به فرد خود را بشناسید. با ما همراه شوید تا 7 نوع از شایع‌ترین جوش‌ها را بررسی کنیم و بفهمیم دقیقا چه چیزی رنگ پوستتان را بر هم زده است.

چه چیزی باعث ایجاد جوش می‌شود؟

جوش‌های سرسفید

جوش‌های سرسفید که با نام "کومدون‌های بسته" نیز شناخته می‎شوند، یکی از شاخص‌ترین شکل‌های جوش هستند. آن‌ها به صورت برجستگی‌های کوچک تا متوسط که معمولا سفید یا همرنگ پوست هستند، ظاهر می‌شوند.

جوش‌های سرسفید وقتی ایجاد می‌شوند که یک منفذ توسط مخلوطی از سلول‌های مرده‌ی پوستی یا سبوم (چربی پوست) مسدود می‌شود. این منفذ مسدود شده با لایه‌ای از پوست پوشانده می‌شود و از درون عفونت می‌کند. این عفونت است که به جوش‌های سرسفید ظاهر سفید (و اسمشان) را می‌دهد.

 

تصویری از جوش های سرسفید

 

برخلاف پوسچول و بیشتر جوش‌های دیگر، جوش‌های سرسفید لکه‌های غیرالتهابی در نظر گرفته می‌شوند. بنابراین، بعید است که با این جوش‌ها تورم یا قرمزی را تجربه کنید.

ممکن است ترکاندن این جوش‌های آب‌دار وسوسه‌کننده باشد، اما ما این کار را توصیه نمی‌کنیم. بیرون آوردن جوش‌های سرسفید پر از چرک تنها چربی و باکتری‌ها را به دیگر منافذ گسترش می‌دهد.

به جای این‌کار، سعی کنید ترکیباتی مانند نارون کوهی را در روتین مراقبت پوستیتان بگنجانید. نارون کوهی یک استرینجنت (ماده قابض) طبیعی مؤثر است که می‌تواند برای خشک کردن جوش‌های سرسفید و دیگر انواع جوش کمک کننده باشد. با این حال، این ماده برای پوست‌های حساس بیش از حد قابض است، پس با احتیاط استفاده کنید.

جوش‌های سرسیاه

اسم جوش‌های سرسیاه که با نام "کومدون‌های باز" نیز شناخته می‌شوند، به صورت نقاط سیاه در پوستتان ظاهر می‌شوند.

همانند جوش‌های سرسفید، جوش‌های سرسیاه نیز به دلیل مسدود شدن منافذ ایجاد می‌شوند. برخلاف جوش‌های سرسفید، این گرفتگی‌های چربی و سلول‌های پوستی در معرض هوا هستند. گرفتگی‌ها در تماس با اکسیژن تغییر رنگ می‌دهند که به آن‌ها ظاهری تیره می‌دهد.

برخلاف باور عموم، جوش‌های سرسیاه هیچ ارتباطی با بهداشت ندارند. اگر جوش سرسیاه دارید لطفا به یاد داشته باشید: شما کثیف نیستید! این چیزهای سیاه فقط چربی طبیعی پوست است.

و از آن‌جا که جوش‌های سرسیاه در واقع تنها منافذ شدیدا مسدود و بدون هیچ‌گونه تورم یا عفونت هستند، غیرالتهابی محسوب می‌شوند. به بیان دیگر، مانند بعضی دیگر جوش‌ها قرمز یا دردناک نخواهند شد.

تخلیه‌ی حرفه‌ای راهی برای مقابله با جوش‌های سرسیاه است و می‌تواند روشی فوق‌العاده برای شروع مسیر پاک‌سازی شما باشد. اما در نهایت، جلسات پاک‌سازی‌ تنها یک راه‌حل موقت هستند.

 

تصویری از جوش های سرسیاه

 

برای نتایج بلندمدت، دست از درمان علائم بردارید و مشکل جوش‌هایتان را از ریشه بررسی کنید! منافذتان را با برنامه‌ی متعادلی از پاک‌سازی و لایه‌برداری تمیز نگه دارید.

راهنمایی : به راحتی می‌توان جوش‌های سرسیاه را با یک پدیده‌ی طبیعی پوست به نام فیلامنت‌های سباسه اشتباه گرفت.  تفاوت آنها را یاد بگیرید!!

 

پاپول (سفت دانه)

پاپول‌ها برآمدگی‌های قرمز متورمی هستند که بسیاری از ما به عنوان شاخصه‌ی جوش در نظر می‌گیریم.

همانند دیگر لکه‌های جوش، پاپول‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که روغن اضافه و سلول‌های مرده‌ی پوستی، منافذتان را مسدود می‌کنند. فشار در منفذ مسدود شده جمع می‌شود و می‌تواند باعث پاره شدن دیواره‌های منفذ و انتشار آلودگی به پوست اطراف شود. سیستم ایمنی با التهاب به این پارگی پاسخ داده و به پاپول ظاهری قرمز و متورم می‌دهد. 

تصویری از پاپول و بر آمدگی های قرمز متورم

 

پس از چند روز، بیشتر پاپول‌ها به جوش‌های برجسته‌تری به نام پوسچول ارتقا می‌یابند. (پایین را ببینید!)

برای کم کردن پاپول‌ها و کمک به جلوگیری از ایجاد پوسچول، فرونشاندن التهاب کاملا ضروری است. به دنبال داروهای ضدالتهاب گیاهی مانند خیار، گلاب و کاملیا باشید.

پوسچول (چرک‌دانه)

پوسچول‌ها در اصل پاپول‌هایی هستند که زمانی که سیستم ایمنی شما وارد عمل می‌شود، پر از چرک می‌شود. برآمدگی‌های قرمز یک کلاهک متورم سفید یا زرد ایجاد می‌کنند که ظاهر کلاسیک جوش‌ها را به پوسچول می‌دهد. مطمئن نیستید که پوسچول است یا جوش سرسفید؟ به دلیل التهاب، پوسچول‌ها حلقه‌ای از قرمزی و تورم را در اطراف خود دارند. جوش‌های سرسفید غیرالتهابی هستند، پس کمتر قرمز و دردناک هستند.

پوسچول‌ها می‌توانند در هر جایی از بدنتان باشند، اما در نواحی‌ای مانند صورت، قفسه سینه و کمر شایع‌ترند.

 

تصویر پوسچول درنواحی صورت

 

همانند پاپول‌ها، یکی از بهترین راه‌های پیش‌گیری از پوسچول‌ها برقراری تعادل در تولید سبوم است. با این‌که مقدار به خصوصی از سبوم (همان چربی طبیعی پوست) لازم و سالم است، مقدار بیش از حد آن می‌تواند باعث انسداد منافذ و ایجاد جوش‌‌هایی مثل پوسچول شود.

اما برقراری تعادل در تولید سبوم به معنای نادیده‌گرفتن مرطوب‌کننده نیست. در حقیقت، عدم استفاده از مرطوب‌کننده می‌تواند پوست شما را خشک کند، که باعث می‌شود منافذتان این موضوع را با چربی بیشتری جبران کند. پس مطمئن شوید که روتین پوستی شما حاوی مقدار زیادی آب‌رسانی دوست‌دار پوستتان است!

ندول

ندول‌ نوع شدیدتری از جوش است که رسیدگی به آن می‌تواند دشوار باشد. آن‌ها همانند پاپول ظاهر می‌شوند اما از لایه‌های عمقی‌تر پوست شروع می‌شوند که برای درمان چالش برانگیز بوده و ترکاندن آن‌ها تقریبا غیرممکن است. ندول‌ها مانند برآمدگی‌های قرمز یا هم‌رنگ پوستی به نظر می‌رسند و هیچ‌گاه مانند جوش‌های سرسفید یا پوسچول "سر" ندارند. سفت هستند و هنگام لمس دردناک‌اند.

 

تصویری از ندول های تشکیل شده روی صورت

 

ندول‌های جوش می‌توانند به تنهایی یا به صورت یک دسته‌ی دردناک گسترده در پوست ایجاد شود. گاهی اوقات آن‌ها همزمان با کیست‌هایی که به همان اندازه دردناک هستند، در جوش ندولوسیستیک وجود دارند. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، ندول‌ها در عمق پوست مدفون شده و درمان آن‌ها دشوار است. در یک دنیای ایده‌آل، بهترین راه مدیریت ندول‌ها پیش‌گیری از جوش زدن قبل از شروع است. اولویت اول: نگه داشتن یک روتین مراقبت پوستی مداوم.

از قبل جوش ندولار دارید؟

اگر ندول‌های شما دردناک هستند، با استفاده از کمپرس سرد می‌توانید کمی آن را التیام ببخشید. یک قالب یخ را در دستمال یا حوله بپیچید و به مدت 10 دقیقه آن را روی ندول قرار دهید. سرما به کاهش التهاب و کم کردن فشار روی اعصاب کمک می‌کند.

اما هرکاری انجام می‌دهید، سعی نکنید که ندول را با فشردن خارج کنید! این کار تنها التهاب را بیشتر کرده و باعث ماندگاری جای زخم می‌شود.

کیست

جوش کیستی نوع دیگری از جوش های وخیم است که بسیار پایین‌تر از سطح پوست شکل می‌گیرد. همانند ندول‌ها، کیست‌ها شبیه گره‌های عمقی قرمزی هستند. اما برخلاف ندول‌ها، کیست‌ها پر از عفونت و دیگر مایعات بوده و در لمس نرم هستند. در هر صورت، آن‌ها می‌توانند بسیار حساس به لمس و دردناک باشند.

 

جوش های کیستی

 

جوش کیستی در صورت و خط فک یا حتی به صورت bacne (جوش کمر) شایع است. کیست‌ها که توسط سه‌گانه‌ی چربی اضافه، پوست مرده و باکتری‌ها ایجاد می‌شوند، نوع بسیار سرسختی از جوش هستند که هفته‌ها یا حتی ماه‌ها باقی می‌مانند.

راهنمایی برای درماندگی!

از آن‌جایی که کیست‌ها بسیار نرم هستند، بسیار وسوسه‌کننده است که سعی کنید آن‌ها را تخلیه کنید.

اما این کار را نکنید!

از بین تمام جوش‌ها، احتمال به جا ماندن جای زخم در کیست‌ها بیشتر است و تلاش برای باز کردن آن‌ها اسکار را بدتر می‌کند. به علاوه، کندن کیست‌ها می‌تواند عفونت را پخش کند.

به بیان دیگر: کندن می‌تواند کیست را بزرگتر کند.

جوش کیستی به دلیل بهداشت ضعیف ایجاد  نمی‌شود. اما دنبال کردن یک روتین مراقبت پوستی قوی که برای پوست‌های در معرض جوش طراحی شده است، می‌تواند در کنترل جوش کیستی و جلوگیری از آن در آینده کمک‌کننده باشد.

میلیا

صادقانه بگوییم: میلیا (که گاهی با نام "دانه‌های میلیا" شناخته می‌شود) در واقع به عنوان جوش طبقه‌بندی نمی‌شوند. اما اغلب با جوش اشتباه گرفته می‌شوند و اگر سعی بر شناسایی جوش‌های ناشناخته دارید، باید آن‌ها را بشناسید.

کیست های کوچک، میلیا

 

میلیا که در واقع کیست‌های کوچکی هستند، برآمدگی‌های ریزی هستند که اغلب در اطراف بینی، گونه‌ها و چشم‌هایتان رشد می‌کنند. آن‌ها توسط ورقه‌های پوستی یا رسوبات کراتین گیر افتاده ایجاد می‌شوند. کراتین پروتئینی است که مسؤل قوی نگه داشتن مو، پوست و ناخن‌های شماست. اما زمانی که زیر پوستتان به دام بیفتد، باعث ایجاد برآمدگی‌های سفتی می‌شود.

میلیا معمولا خودش پس از چند ماه ناپدید می‌شوند. برای سرعت‌بخشی به این فرآیند، می‌توان چند کار انجام داد:

  • روزانه با صابون ملایم  پوست را شست و شو دهید.
  • بخور پوستی را برای باز کردن منافذتان امتحان کنید. اگر دستگاه بخور صورت ندارید، نگران نباشید! بخار حمام داغ می‌تواند همین‌کار را انجام دهد.
  • از کندن میلیا اجتناب کنید. رسوبات کراتینی باید مسیر خود را در پوستتان به بالا پیدا کنند و تلاش برای خارج کردن زودهنگام آن باعث آسیب و اسکار می‌شود.
  • لایه‌برداری را در روتین خود وارد کنید.

 

در این مقاله راجع به انواع آکنه ها و جوش ها صحبت کردیم. به یاد داشته باشید برای شناخت نوع جوش ظاهر شده در پوستتان لازم است از یک متخصص پوست راهنمایی بگیرید. درمان‌های از سر ناآگاهی می‌توانند در پوستتان اسکار یا زخم برجای بگذارند.